Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Jumaat, 4 Julai 2008

PM TAK ADA KUASA PECAT TPM

Wanangseri kini berada di Alor Gajah Melayu bertemu dengan sekumpulan pegawai-pegawai kerajaan yang sedang berkursus di sana. Salah seorang peserta senior mendakwa dia keliru lalu menanyakan pendapat wanangsari tentang pemecatan Dato Sri Anwar oleh Perdana Menteri ketika sah atau tidak? Beliau mendakwa bahawa pelantikan itu tidak sah kerana lantikan jawatan menteri adalah dibawah kuasa Yang diPertuan Agong (YDPA) bukannya PM maka PM itu telah mendahului kuasa YDPA dan ianya tidak sah.

Sebenarnya Wanangseri malas benar nak melayan pertanyaan itu yang datangnya dari kalangan peserta senior yang menjadi barisan depan melaksanakan dasar-dasar kerajaan sepatutnya beliau cukup arif dengan amalan "sistem Demokrasi Raja Berlembagaan". Wanangseri tak dapat mentakrifkan maksudnya soal itu ditanya di waktu DSAI menghadapi krisis moral sekali lagi akibat dakwaan liwat oleh pembantunya itu.?

Namun untuk kepentingan semua terutama pegawai-pegawai yang belum diracuni pemikirannya tidak terus dikelurukan,biarlah wanangseri jelaskan. Menurut Perkara 43 (2) (b) menyatakan "atas nasihat Perdana Menteri, Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik Menteri-menteri lain dari antara ahli-ahli mana-mana Majlis Parlimen". Ini bermaksa kuasa melantik menteri atau anggota kabinet termasuklah Timbalan Perdana Menteri adalah hak mutlak PM dari mana-mana sama ada Ahli Rakyat atau Dewan Negara. YDPA mesti bertindak atas nasihat PM. Kalau PM ada kuasa melantik dia juga mesti ada kuasa memecat bagi memilih penganti yang sesuai dengannya. Itulah konsep "Raja Berpelembagaan" yang menjadi amalan Malaysia.

Sekadar untuk bertanya,apa sudah jadi kepada sesetengah pegawai kanan kerajaan yang bersikap demikian kerana perkara asas semacam inipun tidak dapat difahami. Atau mungkin seminar mahupun kursus yang diberikan oleh jabatan seperti kursus induksi dan lain-lain sudah tidak berkesan atau dibuat ala kadar sahaja. Atau memang banyak pegawai-pegawai kerajaan itu sendiri yang celaru dan dia sengaja buat-buat keliru.

Tiada ulasan: