Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Jumaat, 1 Ogos 2008

BERASMARA DANA PAS & DAP

Hasrat untuk melihat UMNO dan PAS bertaut kembali masih belum kesampaian. Setelah 5 jam berbincang Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat dan mesyuarat Majlis Syura Ulama Pas telah membuat pendirian menolak sebarang kerjasama dengan UMNO.

Banyaklah baik buruk yang telah dikaji dalam mesyuarat itu, makanya PAS merasakan lebih selesa untuk berdakap dan berasmara dana dengan DAP. Tak taulah apa yang ada dalam benak fikiran pemimpin tertinggi PAS tapi yang pastinya YB PAS terus menjadi MB di Perak dan Kedah walaupun tanpa terpaksa menyerahkan diri bagi disokong oleh mereka yang tidak menyukai Melayu.

PAS mungkin takut kedudukan mereka tergugat kalau bersama dengan UMNO kerana kita amat faham keranaYB PAS boleh menjadi YB adalah dengan pertolongan DAP jua. Kalau PAS bergabung UMNO di Perak bermakna suara 27 UMNO akan menenggelami 6 suara PAS dalam kerajaan Perak. Dengan kelebihan itu hasrat UMNO untuk menguasai kerajaanPerak bukan sesuatu yang sukar kerana dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perak , MB mesti Melayu. Tetapi jika terus kekal dengan kerajaan campuran PAS, DAP dan PKR seperti sekarang , kerusi MB Perak akan terus disandang oleh PAS kerana kelebihan berada di tangan mereka lantaran mereka adalah Melayu.

UMNO pula mesti lebih bertolak ansur dengan PAS, kalau UMNO boleh memberi muka kepada MCA, GERAKAN, MIC dan PPP atas dasar kongsi kuasa, mengapa UMNO tidak boleh menggunakan konsep yang sama kepada PAS.

Namun Wanangseri tetap menaruh harapan asa dan terus berdoa, supaya pemimpin tertinggi PAS dan UMNO berlapang dada untuk melihat kebenaran dan persamaan bagi mencari jalan perdamaian demi masa depan Melayu yang semakin terhimpit dan tersepit. Wanangseri yakin PAS dan UMNO masih ingat pesanan orang tua " SEBUSUK-BUSUK DAGING, DIKINCAH-KINCAH DIMAKAN JUGA" MELAYU ADALAH DARAH DAGING KITA" Jatuh bangun, maju mundurnya sesuatu bangsa itu terletak di tangan bangsa itu sendiri.

Tiada ulasan: