Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Selasa, 17 Februari 2009

IMUNITI RAJA TERHAPUS : ANWAR CUCI TANGAN ?

Umum tahu Penasihat PKR DS Anwar Ibrahim yang ketika itu sebagai Naib Presiden UMNO dan Menteri Kewangan Kerajaan BN merupakan antara Panglima Besar bagi menghapuskan Imuniti Raja-raja Melayu di awal tahun 90an dulu. ( baca Mokhtar Petah : Semua Parti Politik Sokong Kerajaan Mansuh Kekebalan Raja Melayu : ART Media Kuala Lumpur : 1993)

Wanang Seri tidak berhasrat berhujah tentang wajar atau tidaknya tindakan pemansuhan "kekebalan Raja-raja"yang telah berlalu 17 dahulu. Mungkin ada kewajaran maka bijak pandai ahli-ahli Parlimen termasuk pembangkang ( DAP dan PAS ) telah memberikan sokongan kepadanya yang dikatakan menepati amalan " Demokrasi Raja Beperlembagaan.

Namun kini, setelah adanya suara-suara keras yang mempersoalkan kewajaran pemansuhan akibat siri-siri penghinaan kepada Institusi Raja-raja. Maka DS Anwar dan rakan-rakan dalam PKR termasuk Dato Fauzi Rahman dengan "SESEDAP MULUT" hanya mempersalahkan orang lain ( pemimpin UMNO hari) atas akibat perbuatan lampau mereka. Apakah ini jenis pemimpin yang bertanggungjawab, yang "cuci tangan" sedangkan tangannya di antara yang mencincang "Imuniti Raja-raja menjadi hancur" dan mengapa pula mereka tidak berberani untuk memikulnya.

Tidakkah tindakan DS Anwar dan rakan2nya yang menyalahkan pemimpin UMNO termasuk Dr Mahathir semata-mata sebagai satu tindakan dayus? Seperti dayusnya seorang ayah yang lari dari tanggungjawab terhadap anak-anaknya dan menyerahkan segala-galanya kepada bekas isteri setelah mereka bercerai.? Mengapa anak-anak yang dipersalahkan sedangkan mereka hanya menerima kesan perbuatan generasi terdahulu?

Wanang seri " KE GUNUNG SANA DI DAKI KE LAUTAN SAMA DI RENANGI "

Tiada ulasan: