Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Isnin, 20 Oktober 2008

SHAMSIAH FAKEH PEJUANG WANITA MELAYU TERAWAL

Alfatihah. Hari ini ,Malaysia kehilangan seorang lagi pejuang iaitu Shamsiah Fakeh . Walaupun Shamsiah memilih perjuangan berhaluan kiri melalui penglibatannya sebagai anggota regimen ke 10 Parti Komunis Malaya (PKM) tetapi kita semua faham bahawa ianya terdorong oleh jiwanya amat bencikan penjajah.

Sebagai Ketua Angkatan Wanita Sedar (AWAS) yang menjadi sayap utama PKMM yang bertujuan memerdekakan negara, Shamsiah merupakan lambang kebangkitan wanita pinggatan Melayu Terawal yang setanding dengan lelaki berjuang untuk mempertahankan maruah negara yang dari terus dihina oleh penjajah kafir latnatiallah itu.

Mungkin atas dokongan semangat patriotik yang membuak-buak Shamsiah telah memilih perjuangan bersenjata dan gorila sebagai wadahnya. Shamsiah pada masa itu tidak mempunyai banyak pilihan dalam merealisasikan cita-citanya kerana berada di luar bererti dia terpaksa berhadapan dengan kemungkinan dibunuh atau dipenjara. Keadaan ini telah dieksploitasi sepenuhnya oleh PKM yang ingin menjadi negara ini negara komunis sehingga mereka terjebak dalam perjuangan yang dilihat mengkianati bangsanya sendiri.

Dalam memori yang dituliskan oleh beliau sepanjang penglibatannya dengan PKM. Shamsiah mendakwa dia tidak pernah membunuh walaupun seorangpun askar berbangsa Melayu jauh sekalilah mengkianati orang awam. Ianya juga tetap mempertahankan identitinya sebagai seorang Melayu dan Islam. Mereka hanya menentang penjajah dan orang-orang yang bersongkol dengan agenda penjajah.

Namun sebagai kumpulan berhaluan kiri sudah pastilah mereka akan dinilai dengan nilaian yang kiri juga. Lantaran kerana berada dalam kelompok komunis yang mengunakan cara yang salah dan ganas maka penglibatan tokoh-tokoh komunis Melayu ini dinilai dengan pandangan yang serong. Islam juga mengutamakan KANAN daripada KIRI dalam melakukan kebaikan.

Bijak pandai ada berkata "JIKA KITA BERKAWAN DENGAN PENJUAL MINYAK WANGI KITA AKAN TURUT WANGI TAPI KALAU KITA BERKAWAN DENGAN TUKANG BESI MAKA BAU DAN HABUK BESI ITU TURUT TEMPIAS KEPADA KITA"

Wanangseri yakin orang Melayu amat memahami akan semangat patriotis Shamsiah Fakeh yang begitu tinggi dan pasti ianya juga akan terpahat dalam lipatan sejarah sebagai salah seorang perjuang bangsa walaupun dari kelompok berhaluan kiri .

Marilah kita bersama-sama mendoakan semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah dan jika ada dosa-dosanya terhadap anak bangsa sama-samalah kita memaafkannya.

Tiada ulasan: