Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Khamis, 31 Julai 2008

UMNO DAN PAS RUJUK SEMULA

Lega benar Wanangseri, bila 2 parti politik Melayu terbesar UMNO dan PAS bersetuju untuk bertemu demi kepentingan Islam dan umat Melayu di negara ini. Walau apa pun bentuk pertemuan itu samada "Muzakarah" "Muqabalah" "Musyarawah" "Perbincangan" atau lain-lain istilah ianya diharapkan menjadi titik permulaan mencari persamaan setelah terpisah dengan hanya mencari perbezaan selama ini.

Harapan setiap orang Melayu yang cinta kepada agama dan bangsanya amat tinggi supaya perpaduan Melayu menjadi kenyataan sekali ini. Pemimpin-pemimpin tertinggi kedua-dua parti UMNO dan PAS tidak boleh mengecewakan hasrat murni ini. Mereka hendaklah bertemu dengan niat yang tulus , jujur dan ikhlas bukannya mencari kelemahan demi masa depan anak cucu yang tidak boleh diperjudikan oleh perlakuan buruk kita hari ini. Janganlah terlalu banyak mengenakan syarat itu dan ini untuk menjalinkan penyatuan atau kerjasama kerana ini hanya akan merumitkan keadaan.

Cadangan Menteri Besar Kelantan Dato Nik Aziz supaya UMNO dan PAS dibubarkan perlu diberikan pertimbangan sewajarnya. Mungkin kepada mereka bernostogik memang sukar menerima hakikat ini tetapi ini bukanlah sesuatu yang baru berlaku dalam perjalanan politik tanah air. Parti Parikatan yang amat berjasa dalam memerdekakan negara telah dijenamakan semula pada 1974 sebagai Barisan Nasional (BN) dan ternyata ianya berjaya memberi impak yang baik kepada negara selama ini.

Jadi apa salahnya disatukan semula UMNO dan PAS dengan " brand yang baru" kalau itu satu-satunya jalan boleh menjamin kedudukan orang Melayu dan Islam terus terpelihara. Lagipun perjuangan UMNO dan PAS tidaklah terlalu jauh berbeza jika diamati perlembagaan kedua-dua parti itu. Maka pengabungan UMNO dan PAS dalam satu parti bukanlah sesuatu yang mustahil!

Sebagai langkah awal mungkin kerjasama ini boleh dijelmakan di negeri Perak. Ajakkan Dato Sri Tajol Rosli kepada PAS bagi membentuk kerajaan campuran baru di Perak boleh dijadikan asas untuk penyatuan yang lebih jauh lagi. Yakinlah bila Melayu kuat dan bersatupadu orang lain akan kembali menghormati kita tetapi bila kita lemah orang lain sudah tak hairan dengan kita lagi.

Wanangseri masih berpegang kepada peribahasa Melayu "CARIK-CARIK BULU AYAM AKHIRNYA AKAN BERCANTUM JUA" dan "AIR DICINCANG TAK AKAN PUTUS".

1 ulasan:

infogue berkata...

artikel anda :

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/umno_dan_pas_rujuk_semula

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda yang terbaik dan terpopuler menurut pembaca.salam blogger!!!