Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Selasa, 1 Julai 2008

MELAYU DIBUNUH DI RUMAH SENDIRI

Orang Melayu terus dicabar, Hak Istimewa Orang Melayu terus dipertikaikan, Ketuanan Melayu terus dipersoal dan Raja-Raja Melayu terus diperlekehkan. Sedangkan semua perkara ini termaktub Perlembagaan Persekutuan dalam Perkara 38 ( 2b, 4 dan 5) yang menjadi bidang kuasa Majlis Raja-Raja yang merupakan tunjang perintahan Demokrasi Raja Berpelembagaan.

Sedih dengan sikap sesetengah Melayu terutama yang mendakwa mereka adalah PAKATAN RAKYAT tidak punya apa-apa perasaan dengan perhinaan itu . Mereka terus diam membisu membiarkan rakan-rakan pakatan politik mereka mengganyang Melayu dan Raja-Raja Melayu. Mungkin mereka jijik untuk mengaku sebagai Melayu walaupun itulah darah mereka atau mungkin mereka takut hilang rakan politik yang boleh ditumpang untuk berkuasa walaupun ianya terpaksa didirikannya di atas kematian kuasa Melayu itu sendiri.

Tindakan golongan penentang Ketuanan Melayu, Kontrak Sosial, Hak Istimewa Melayu (Bumiputera) Kedudukan Raja-Raja Melayu , Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan Islam sebagai Agama Persekutuan sebenarnya mencabar perlembagaan negara sebagai undang-undang tertinggi di negara ini. Apa yang berlaku sekarang sekadar menyemarak semua api perkauman yang dihidupkan oleh DAP dan Gerakan dalam siri kempen Pilihanraya Umno 1969.

Perkara 10(4) dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Pindaan 1971 yang berkuatkuasa pada 10 Mac 1971 telah memperuntukan Parlimen boleh meluluskan undang-undang melarang perbuatan mempersoalkan apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan yang ditetapkan atau yang dilindungi oleh peruntukan Bahagian 3, Perkara 152, 153 dan 182 berhubungan dengan apa-apa jua melainkan berhubung dengan perlaksanaannya sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang itu

Oleh itu menjadi kesalahan kepada sesiapa termasuklah Ahli Parlimen walaupun ketika perdebatan Parlimen mempersoalkan Bahagian 111 Perlembangaan Persekutuan yang berkaitan Kewarganeraan, Perkara 152 berkenaan Bahasa Kebangsaan, Perkara 153 mengenai Hak Istimewa Orang Melayu terhadap rizab quota perkhidmatan, permit dan sebagainya untuk orang Melayu (Bumiputera) dan Perkara 182 berkenaan Mahkamah Khas berdasarkan prosiding terhadap Yang Dipertuan Agong dan Raja-raja.

Ketika kerajaan membawa perkara ini ke Dewan Rakyat ianya telah mendapat undi 2/3 ahli dewan termasuk pembangkang yang bersetuju dengan pindaan perlembagaan ini. Soalnya sekarang, mengapa ada pula pihak yang tidak menghormati undang-undang yang telah dipersetujui bersama . Mereka secara meluas membicarakan perkara ini secara terbuka malah berforum sesama mereka seperti yang dilakukan oleh Majlis Penguam kemarin. Seolah-olah, mereka sengaja meminta kerajaan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka.

Wanangseri tidak hairan dengan sikap sebilangan bukan Melayu yang bertindak mencabar Hak Istimewa Melayu dan Ketuanan Melayu kerana memang sikap anti Melayu dan tidak menghargai pengorbanan Melayu tidak pernah padam dalam sanubari mereka sejak dahulu lagi. Tapi amat memilukan bila ada orang Melayu sendiri yang turut bersungguh-sungguh menggali kubur untuk mengebumikan Ketuanan Melayu di tanah warisan ini. Melayu inilah nanti yang akan bersukaria bersama-sama rakan mereka mengusung jenazah perjuangan Melayu. Pilunya hati bila "MELAYU MATI DIBUNUH DI RUMAH SENDIRI" oleh pengkianatan dagang yang diberikan kemuliaan sebagai keluarga sendiri yang bersekongkol dengan anak sendiri yang derhaka.

Tiada ulasan: