Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Selasa, 9 September 2008

GERAKAN, DAP & PKR : SERUPA !!!



Anehkah jika GERAKAN mengugut untuk meninggalkan BN dan nada yang serupa turut didendangkan MCA ? Bagi Wanangseri ia bukanlah sesuatu yang memeranjatkan.

Sebenarnya parti yang berteraskan Cina tidak pernah lari perjuangan untuk menjadi kaum mereka dominasi di negara ini. Melalui Huatuan ( Persatuan Cina) seperti Dongjiaozong, Dewan-dewan Perniagaan Cina (DPC), Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (GPCM) Gabungan Dewan-dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina (ACCCIM) mereka membuat kata sepakat untuk memastikan cita-cita mereka tercapai.

Orang Cina hanya akan memberi sokongan kepada Melayu dan UMNO jika mereka tidak kuat tetapi bila mereka kuat mereka akan lari dari UMNO.

Bila masanya orang Cina menjadi kuat? Jawapannya bila orang Melayu , lemah , berpecah dan lari dari UMNO. Ketika itulah mereka menjadi kuat dan berpengaruh. Maka itulah masanya berbagai ugutan, ungkitan dan tuntutan akan dibuat oleh mereka kepada Melayu yang sudah berpecah belah.

Dengan kalah semua kerusi di Pulau Pinang dan hanya 2 kerusi di Parlimen GERAKAN sudah hilang pengaruhnya kepada masyarakat Cina. Begitu juga MCA sudah kalah kepada DAP. Lalu kedua-dua parti itu cuba menjadikan UMNO sebagai musuhnya sama seperti DAP juga.. Isu Datuk Ahmad Ismail Ketua Bahagian Bukit Bendera itu hanyalah alasan untuk GERAKAN dan MCA menunjuk sikap sebenarnya pada orang Melayu.

Sejarah Pilihanraya 1969 membuktikan GERAKAN dan DAP mempunyai matlamat dan citarasa yang sama. Melalui perjuangan “Malaysian Malaysia” GERAKAN bersama DAP dan PPP telah meniupkan api perkuaman sehingga tercetusnya tragedi rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 itu.

Tokoh-tokoh utama GERAKAN ketika itu seperti Prof Wang Gungwu, Dr Lim Chong Eu, Dr. Tan Chee Koon dan V. David telah mengerapkan manifesto kempen melalui slogan ”Persamaan Hak, Keadilan dan Persamaan Peluang Untuk Semua : Tujuan Kami.”Antara matlamat GERAKAN ialah :


i. Mengurangkan 2/3 majoriti Perikatan di Parlimen.
ii. Menentang amalan rasuah
iii. Menuntut Bahasa Cina dan Tamil dijadikan salah bahasa rasmi disamping bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
iv. Menyokong penubuhan Universiti Kebangsaan dan Universiti Merdeka.
v. Memperjuangkan supaya Bahasa Melayu, Cina dan Tamil boleh dipelajari hingga ke peringkat universiti.
vi. Mengekalkan Sekolah Menengah Cina dan Tamil dalam sistem pendidikan Malaysia.
vii. Mewujudkan masyarakat Malaysia yang bersatupadu dengan pandangan dan matlamat yang sama.

Jika diteliti dasar GERAKAN itu jelas mempunyai kesamaan dengan DAP dan PKR. Tidak ada dalam jiwa pendokong GERAKAN untuk mendokong konsep KETUANAN MELAYU yang menjadi teras kewujudan negara ini. Apakah tidak mungkin kesanggupan GERAKAN untuk bersama-sama BN selama ini hanya sekadar menumpangkan kekuatan Melayu UMNO bagi berkuasa di Pulau Pinang sahaja.

Tapi bila kempen ”ABU” ( Asal Bukan UMNO) oleh kelompok pembangkang berjaya dan DAP sudah mendapat sokongan Melayu PAS dan Melayu PKR untuk membentuk kerajaan dominan Cina,maka apa perlunya UMNO pada mereka ? Segala yang dicita-citakan oleh GERAKAN sudahpun mereka dapat atau bakal dapat melalui Kerajaan DAP ataupun PKR.

GERAKAN, DAP dan PKR sama saja, jayakan ”Malaysian Malaysia” , perjuangkan kesamarataan, haruskan KETUANAN MELAYU dan gantikan dengan KETUANAN RAKYAT. Wanangseri teringat lagu kumpulan kopratasa “ KITA SERUPA”

Tiada ulasan: