Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Khamis, 25 September 2008

UMNO JANGAN LIBAT ISTANA : TENGKU ABDULLAH

Bermula bulan Oktober ini akan bermulalah pertandingan untuk memilih jawatan tertinggi di setiap peringkat bahagian UMNO.
Pastinya ada Orang Lama yang kekal dan ada pula Orang Baru yang mengambil tempat teratas . Sama ada yang berundur itu berlaku secara terhormat, atau yang baru naik secara terhormat, tak hairan jika banyak juga yang naik secara tak dihormati atau jatuh tersungkur tanpa dihormati, namun kita berharap biarlah pemimpin-pemimpin naik atau berundur itu berlaku secara yang terhormat.
Selama ini UMNO tetap utuh kerana wujudnya rasa saling hormat menghormati dan kini UMNO dipertikaikan keutuhannya kerana rasa hormat sudah mula hilang dari amalan sebahagian orang UMNO.
Dalam keghairahan para pemimpin UMNO yang berhasrat menduduki jawatan tertinggi di bahagian masing-masing amat diharapkan biarlah pemilihan dibuat secara yang terhormat dan bermoral.
Sewaktu UMNO memerlukan satu pembaharuan demi meraih semula keyakinan rakyat, para perwakilan seharusnya dihormati dengan diberikan kebebasan untuk menentukan calon yang benar-benar berwibawa mengikuti penilaian mereka sendiri.
Setiap perwakilan sudah pasti telah mengenalpasti calon yang mereka sukai dan yakini kerana pastinya calon yang menawarkan diri telah ada rekod masing-masing untuk diadili.
Pemilihan kepimpinan dalam UMNO bukan masa untuk membalas dendam, ugut, ungkit dan umpan tetapi ia adalah satu proses muhasabah untuk Tambah Nilai ( Value added), perbaikan dan pemuliharaan organisasi yang dibenarkan oleh parti setiap 3 atau 4 tahun sekali.
Tak perlulah amal politik wang , politik ugut atau politik ungkit atau politik tongkat sakti untuk memaksa perwakilan memilihkannya. Wanangseri amat bersetuju dengan titah DYTAM Tengku Mahkota Pahang menyarankan "mereka yang menawarkan diri untuk bertanding perlu bersandarkan pada kekuatan dan kewibawaan diri sendiri bukannya atas sebab-sebab lain."
Tinta Tuanku ini juga memberi peringatan calon-calon supaya benar berwibawa dan bersih tanpa mengaitkan diri mereka dengan istana.
Oleh itu biarlah pertandingan berlaku dalam suasana yang sihat agar amalan demokrasi dalam UMNO terus segar. Kalau para pemimpin kita telah menjalankan tanggungjawab dengan baik pastilah perwakilan dengan matangnya tidak akan zalim untuk menghukum pemimpin yang banyak berjasa dan tidak berdosa.
Calon-calon tak perlu gusar kerana para perwakilan yang arif tahu yang mana Intan Yang Mana Kaca kecuali jika para pemimpin itu sendiri yang kotor memalsukan dirinya bagi menipu dan berdusta. Tapi lambat laung pasti kepalsuan terbongkar sudahnya.

Tiada ulasan: