Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Isnin, 8 September 2008

TEMAN MASA SUKA!



Sekalung tahniah kepada Ketua UMNO Bukit Bendera Pulau Pinang Datuk Ahmad Ismail setidak-tidaknya tindakannya menyedarkan kita masih ada pemimpin Melayu keras hati dan mampu menyanggah sikap sebilangan bukan Melayu yang semakin biadab. Bukan Melayu dalam BN hanya rakan semasa bersuka tidak ketika berduka.

Mungkin sikap Melayu yang selama ini amat bersopan dan beradap, mudah mengalah dan sering meminta maaf menyebabkan orang lain naik tocang dan sombong diri. Melayu sentiasa cakap berlapis demi menjaga perasaan orang lain walaupun apa yang diucapkan tidak kesampaian maksudnya.

Memberi maaf itu sesuatu yang mulia lebih-lebih lagi di Bulan Ramadan Al Mubarak ini. Tetapi biarlah kena pada tempatnya. Jangan nanti kita dilihat sebagai penakut dan pengecut yang memungkinkan orang hilang rasa hormat pada kita. Apa maknanya UMNO sebagai ketua kerajaan kalau terus dipersendakan lawan dan rakan.

Badi dengan sikap Melayu yang rela dengan ”Dagang lalu ditanakkan, Anak di pangkuan mati tak makan” Menjadikan ini Melayu dikelukan untuk bercakap tentang sejarah dan warisan bangsanya. Bercakap tentang Ketuanan Melayu, Kedaulatan Raja-raja Melayu, Hak Istimewa Melayu, Agama Islam sebagai Agama Persekutuan, Kedudukan Mahkamah Syariah dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, semuanya perkauman (rasis)dan kena minta maaf kerana sesuai dengan masyarakat majumuk negara ini.

Tetapi bila orang lain mengata dan persoalkan Melayu , itu tidak mengapa. Ini negara demokrasi, semua orang berhak bersuara dan bebas berhujah. Walaupun apa yang diperdebatkan menyentuh sensetiviti Melayu, ianya bukannya ”rasis” dan mereka tidak perlu kena minta maaf kepada orang Melayu :

i. Tindakan pemimpin-pemimpin HINDRAF yang menuduh orang Islam sebagai pelampau, ganas dan penganas, melakukan penghapusan etnik, pembunuhan beramai-ramai yang kononnya dilakukan pemerintah Malaysia terhadap kaum India... apakah semua dakwaan ini tidak berbau perkauman ?

ii. Cuba cari data-data dan lihatlah fakta bagaimana ramainya orang India yang bebas den bergembira di negara ini. Mereka mengadu kepada kerajaan Tamil Nadu dan British , tidakkah kesetiaan mereka sebagai rakyat Malaysia boleh diragui? Tetapi orang Melayu tak pernah menuntut mereka mohon kembali menjadi rakyat Tamil Nadu atau British. Rasiskah Melayu?

iii. Kebebasan bersuara di Malaysia semacam tiada sekatan lagi. Karpal Singh boleh menghina Raja-raja Melayu dan pempetikaikan kedudukan Agama Islam di negara ini. Apakah ini bukan tindakan ”risis” ?


iv Adun-adun DAP boleh mempesendakan Raja Melayu dan TYT negeri yang di lantik oleh DYMM Agong semasa majlis angkat sumpah DUN seperti yang berlaku di Johor dan Pulau Pinang. Apakah tindakan ini tidak boleh dikatakan ”rasis” ?

v. Teresa Kok Naib Presiden DAP boleh mengetuai satu petisyen penduduk Puchong kepada Dato Satim Diman meminta azan Subuh diperlahankan kerana mengganggu ketenteraman awam. Sedikit masa dulu Dr Tan Seng Giaw membawa perkara sama di parlimen. Apakah ini bukan tindakan ”rasis” ?


vi. Na Mawe seorang pelajar Malaysia berketurunan Cina di Taiwan yang mengina lagu Negaraku dan Orang Islam telah dibela oleh pemimpin Cina seperti MCA sebagai tindakan seorang budak yang tidak matang dan tidak sengaja. Apakah ini bukan tindakan ”rasis”?

vii. Tindakan sebilangan bukan Melayu yang menganjurkan forum yang membincangkan Hak Keistimewaan Orang Melayu dan Forum Memeluk Islam yang cuba mempertikaikan kedudukan mahkamah syariah (Artikel 121 (1A) dalam perlembagaan. Tidakkah ini juga tindakan ”rasis”?.

viii Apakah tindakan seorang pemimpin kanan MCA yang telah menyakitkan hati orang melayu dengan mempersoalkan Ketuanan Melayu sebagai tindakan memperhambakan orang
bukan Melayu bukan sesuatu yang sensitif dan perlu mereka menuntut maaf.


Hari ini sikap setiakawan rakan-rakan bukan Melayu dalam BN mula teruji. Dalam keadaan UMNO memerlukan sokongan padu rakan-rakan, mereka mula mencari pasal , ugut, ungkit dan ancam untuk meninggalkan untuk lari. Ketawa besarlah Anwar Ibrahim dan berkenduri sakanlah Yahudi dan Amerika. Wanangseri teringat lagu lama
”TEMAN KETAWA SENANG DIDAPAT, TEMAN MENAGIS SUKAR DICARI, HAHA!, HAHA! KETAWALAH LAGI”

Tiada ulasan: