Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Khamis, 4 Disember 2008

BUKAN MELAYU EGO MELAMPAU

Tidak sukar untuk meramalkan apa respon dari Bukan Melayu terhadap cadangan untuk mewujudkan satu sistem pendidikan di negara ini melainkan ditentang dengan 1000 alasan.

Ini kerana bagi Bukan Melayu tiada erti "KEBANGSAAN'' kerana kebangsaan itu akan dikaitkan dengan Melayu sahaja.

Sebab itu mereka tidak pernah mengiktiraf Sekolah Aliran Kebangsaan itu sebagai sesuatu yang bersifat nasional malah sekolah aliran kebangsaan dilebel sebagai sekolah aliran Melayu untuk orang Melayu semata-mata.

Bukan Melayu telah cuba memesongkan sejarah dengan menyatakan sekolah vernakular yang lahir di zaman penjajah seperti SJKC , SJKT dan Sekolah Melayu terus subur tanpa menjejaskan perpaduan negara. Namun kita semua sedar bahawa inilah antara metodologi penjajah untuk memecahkan masyarakat pelbagai kaum melalui Dasar Pecah dan Perintah mereka.

Kita menjadi pelik dengan dakwaan bahawa perlaksanaan sekolah satu aliran yang mengunakan "BAHASA KEBANGSAAN" berbaur perkauman sedangkan SJK(C) dan SJK (T) yang masih mengekalkan perkataan "CINA" dan SJK (T) yang masih menggunakan perkataan Tamil
ternyata terserlah benar unsur-unsur perkaumannya.
Perkataan Melayu sudah hilang dalam sistem pendidikan negara, yang ada hanya "SEKOLAH KEBANGSAAN BUKANNYA SEKOLAH MELAYU" Jadi di mana logiknya dakwaan cadangan melaksanakan sistem aliran kebangsaan itu berbaur perkauman? Tidakkah tindakan untuk terus mempertahankan SJK(C) dan SJK(T) itu sebenarnya perkuaman????

Kini mana ada lagi Sekolah Melayu tapi sekolah yang tercatat perkataan "Cina dan Tamil"masih segar hidup dalam sistem pendidikan kita. Maknanya sekolah vernakular Cina dan Tamil tetap terpelihara sedangkan Sekolah Melayu hanya tinggal sebagai bahan sejarah sahaja.

Orang Melayu sekali lagi merelakan hak mereka dikongsi bersama seperti relanya orang Melayu berkongsi kuasa dengan meletakkan hak mereka bertaraf "KEBANGSAAN" untuk dinikmati bersama oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. Ternyata bukan Melayu tidak pernah menghormati akan pengorbanan orang Melayu apa lagi untuk bersyukur.

Dakwaan kononnya perlaksanaan pendidikan satu sistem ini bertentangan dengan Artikel 152 (1)(a) dan 152(1)(a) Perlembagaan Persekutuan adalah satu pertaksiran yang jauh terpesong. Perlaksanaan satu sistem pendidikan bukan bermaksud tidak membenarkan pengunaan atau mempelajari bahasa- bahasa lain di negara ini.
Bahasa lain-lain boleh dipelajari atau diajar sebagai satu matapelajaran sama kedudukannya dengan matapelajaran Inggeris . Ia lebih merupakan sebagai 1 usaha yang tepat untuk merealisasikan Artikel 152 yang memaktubkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan". Kalau Bahasa Kebangsaan tidak dimartabatkan kedudukannya maka tarafnya "Kebangsaannya" (Nasional) hanyalah sekadar di atas kertas saja.

Perlembagaan Persekutuan melalui artikel 152( 1)(a) dan 152 (1) (a) tetap memelihara kedudukan bahasa-bahasa lain dengan Kerajaan Persekutuan atau Negeri tidak boleh prejudis terhadap mana-mana komuniti yang berhasrat untuk membuat sesuatu bagi menyuburkan pengunaan dan pembelajaran bahasa-bahasa lain seperti sokongan yang dibuat oleh kerajaan terhadap sekolah-sekolah agama bagi orang-orang Islam yang dibuat di luar waktu persekolahan seperti di waktu petang atau malam.

Wanangseri yakin ini bukanlah sesuatu yang mustahil untuk terjemahkan. Ia boleh berlaku dengan syarat kita sebagai warganegara Malaysia benar-benar bersikap jujur dan ikhlas, buangkan sikap kepura-puraan serta hindarkan sebarang perasaan buruk sangka dan hanya berfikir dengan satu matlamat mencari jalan bersama untuk membina sebuah Malaysia yang berindentitikan "KEBANGSAAN MALAYSIA YANG SATU HATI SATU RASA DAN SATU CITA-CITA".

" MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA" . Masalahnya, sistem pendidikan kita hari cuba melentur buluh sesudah menjadi rebung akibatnya buluh menjadi patah atau melibas kembali kepada kita.

1 ulasan:

Awanama berkata...

Kepada semua orang Melayu dan Bukan Melayu amatilah rencana berikut..... Janganlah cuba mempertikaikannya..... Kalau ingin ditolak..... tolaklah satu pakej.... jangan hanya mempertikaikan kepada sebelah pihak sahaja.

Benarkah Wujud Kontrak Sosial?

Presiden MCA, Tun Tan Siew Sin, dilaporkan dalam akhbar tempatan bertajuk "Tun Tan Answers Critics on special Previleges" dalam pada 30 april 1969, berkata:

" The Malays, through UMNO, were generous enough to relax the citizenship laws of this country to such extent that within 12 months of independence, 90 percent were still non-citizens after nearly 100 years of colonial rule in the Malay States. In return for this major concession. the MCA and the MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of the Malays while at the same time upholding the legitimate interest of other communities.”

"[Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu telah menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain.]”

- Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia - An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 38-39.
Ucapan Presiden MIC Merangkap Menteri Kerjaraya, Pos Dan Telekom,Tun V.T. Sambanthan Di Dewan Rakyat Pada 1 Jun 1965.

"Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do - since we are speaking on racial lines - what did the Malay leadership do? The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship?If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma.

Look at my brother Chinnese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indian have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, "We shall tkae them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens." And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinnese, Ceylonese and others became citizens...

As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here.

"[ Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma.

Dan lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain.Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut? Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, " Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara." Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara.

Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini."]

- Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia - An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 60 – Perak Bangkit