Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Selasa, 21 Oktober 2008

BTN HASUT RAKYAT ?

Hari ini ada orang yang amat marah bila disebut "Negeri ini negeri Melayu", Negeri ini milik Raja-raja Melayu" dan "Orang Bukan Melayu dibenarkan menjadi rakyat atas ihsan Raja-raja Melayu dan orang Melayu". Mereka yang bercakap pasal Melayu adalah penghasut dan pemecah belah masyarakat.

Bila menyebut " MELAYU" Wanangseri teringatkan BTN satu-satunya agensi kerajaan yang menjadikan "KETUANAN MELAYU, KEAGONGAN ISLAM DAN PEMERINTAH BERTERASKAN KONSEP KONGSI KUASA ANTARA PELBAGAI KAUM" sebagai "core business " nya.

Kesian BTN kerana program-programnya yang mengajak orang berpatriotiksme, kenal sejarah, tahu asal usul negeri dan keturunannya , memahami apa itu maksud Tanah Air, Rakyat, Kerajaan dan Kedaulatan, juga memahami apa ertinya Pemerintah Demokrasi Raja Perlembagaan serta mendalami Perlembagaan Negara telah dituduh sebagai agensi penghasut dan pemecah belah perpaduan rakyat.

Tuduhan sebagai penghasut ini sebenarnya bukan saja dilakukan oleh cauvenis-cauvenis bukan Melayu tetapi ianya disemarakkan oleh mereka yang satu ketika dulu merencanakan dasar-dasar dan program-program BTN itu sendiri. Tidak sukar untuk kita mengenali mereka kerana melalui ucapan , media , blog dan bloggers tajaan mereka sikap putar belit puak-puak ini amat ketara sekali.

Memang masa bercinta semuanya indah, kentut pun berbau wangi tapi bila dah benci semuanya hina dan keji.

Mereka inilah yang sebenarnya penghasut kerana selama ini setelah lebih 50 tahun merdeka, hampir 30 tahun BTN berperanan tiada suara yang selantang ini yang mempertikaikan "Ketuanan Melayu, yang persoalkan Kedudukan Istimewa Orang Melayu, yang menghina Raja-raja Melayu" yang meremehkan Kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan tiada suara yang biadab untuk mencurigai kejujuran orang Melayu sebagai teras pemerintah negara.

Sebaliknya Tanah Melayu kemudian Malaysia telah menjadi sebuah negara yang paling harmoni di dunia, negara Islam yang paling maju di kalangan OIC dan negara paling membangun di kalangan negara dunia ketiga.

Wanangseri ingat sangat akan bidalan ini : "BILA PEMUKUL GENDANG RANCAK MENEPUK, PASTILAH PENARI RANCAK MENARI"

Tiada ulasan: