Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Jumaat, 17 Oktober 2008

SEJARAH DALAM UPSR

Banyak permintaan supaya kedudukan matapelajaran sejarah dalam kurikulum sekolah di pertingkatkan kedudukannya setanding dengan matapelajaran yang lain. Selama ini sejarah hanyalah matapelajaran yang diremehkan.

Di Sekolah Menengah Teknik dahulu, matapelajaran sejarah langsung tak diajar. Wanangseri yakin nasib rakan-rakan di sekolah aliran sains yang lain juga sama.Wanangseri sokong penuh saranan PM untuk menjadikan sejarah sebagai matapelajaran wajib di sekolah rendah malah perlu di semua peringkat pengajian. Menteri Pelajaran perlu menjadikannya kenyataan.

Soal kekangan masa, guru atau beban pelajar bukanlah asalan dan perlu dicari penyelesaian kerana di depan kita ada masalah yang lebih besar lagi iaitu generasi yang buta hati tentang sejarah negara, hilang indentiti, rapuh semangat patriotiknya dan biadap. Beberapa cadangan untuk dipertimbangkan :

i Pengenalan asas usul negara mesti di mulai di TASKA, TADIKA dan Pra Sekolah lagi. Pengajaran boleh dibuat melalui keadah bercerita, bahan bacaan yang mudah-mudah,nyanyian dan lakunan.

ii. Menjadikan matapelajaran Sejarah atau Tatanegara( Tatarakyat) sebagai salah satu matapelajaran dalam Ujian Pernilaian Sekolah Rendah ( UPSR).

iii. Menjadi matapelajaran Sejarah atau Pengajian Malaysia ( Tanah Melayu ) sebagai matapelajaran yang wajib lulus dalam PMR, SPM , SPTM, STAM dan Diploma.

iv. Menjadikan matapelajaran Kajian Malaysia ( Tanah Melayu ) sebagai syarat pengijazahan bagi setiap graduan di mana-mana IPTA/IPTS di Malaysia.v. Mewajibkan setiap penjawat awam lulus peperiksaan mengenai Pengajian Malaysia ( Tanah Melayu dan Perlembangaan Negara ) sebelum layak dalam semua peringkatan pelantikan. ( Setiap sekurang-kurangnya 5 tahun penjawat awam mesti menduduki semula ujian kenegaraan).

v. Mewajibkan setiap majikan-majikan swasta memastikan setiap pekerjanya menduduki peperiksaan Pengajian Malaysia sebagai syarat untuk mendapatkan kelulusan beroperasi semula.

vi. Setiap warganegara asing yang ingin diberi permit bekerja di Malaysia mesti mengikuti kursus mengenai Pengajian Malaysia.

vii. Setiap pemohon yang ingin menjadi warganegara Malaysia mesti lulus ujian dan peperiksaan mengenai sejarah dan Pengajian Malaysia sebelum permohonan dipertimbangkan.

Wanangseri ingat sangat kata-kata orang tua " DI MANA BUMI DI PIJAK, DI SITU LANGIT DI JUNJUNG" YANG KURIT ITU KENDI, YANG MERAH ITU SAGA, YANG BAIK ITU BUDI , YANG INDAH ITU BAHASA"

Tiada ulasan: