Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Selasa, 7 Oktober 2008

NAPI SALLEH ULAR LIDI VS NK UMNO

Tindakan HINDRAF bebas bertemu PM pada majlis rumah terbuka PM dan Menteri-menteri Kabinet beragama Islam di PWTC pada hari raya pertama dan pengumuman oleh Dato Ali Rustam, Dato Zahid Hamidi dan Datuk Nur Jazlan Muhamed untuk bertanding jawatan Timbalan Prasiden UMNO memberi gambaran bahawa kebebasan bersuara dan amalan demokrasi di Malaysia amat terbuka dan kadang-kadang ianya memperlihatkan sesuatu yang melampau.

Ketika Pak Lah masih belum memutuskan sama ada untuk terus mempertahankan jawatan presiden UMNO atau tidak,Ali Rustam, Zahid Hamidi dan Nur Jazlan sudah mengasak dan cuba menunjukkan kepada Pak Lah jalan keluar dari Sri Perdana tanpa segan silu lagi.

Ini juga secara tak langsung memberi isyarat kepada Najib bahawa dia akan ditentang di kerusi nombor 2 atau harus bertindak untuk memanjat ke kerusi nombor 1 sama ada Pak Lah untuk berundur atau tidak.

Dalam keadaan begini Pak Lah dan Najib semacam sudah tidak banyak pilihan lagi. Kalau Pak Lah terus bertegas untuk kekal di kerusi PM dan Najib akur maka hari-hari depan Najib sukar untuk diramalkan.

Apakah mungkin bagi Ali Rustam, Zahid Hamidi mahupun Nur Juzlan Mohamed yang cuba menempah kerusi nombor 2 itu akan menjilat ludahnya semula dengan membatalkan tempahannya kerana ini akan menyebabkan kewibawaan sebagai pemimpin akan dipertikaikan. Wanangseri yakin alasan pandangan akar umbi akan dieksploit sekali lagi untuk menghalalkan tindakan mereka.

Atas alasan demokrasi jugalah maka ada orang yang tidak sepatutnya cuba menawarkan diri untuk jawatan tertinggi parti seperti Hanapi Salleh ketua cawangan Ubai Pekan yang berhasrat bertanding untuk jawatan naib prasiden.

Bagi setengah pihak tindakan Hanapi itu cuba mempermain-mainkan demokrasi tetapi kita juga boleh mentafsirkan ianya juga merupakan suara segentir akar umbi yang semakin bosan dan meluat dengan kerenah pemimpin yang berebut-rebut mendapatkan kedudukan tertinggi. "Geram-geram" ada pulak bahagian calunkan Hanapi untuk is kekosongan yang ditinggalkan Ali dan calunkan Muhyiddin dan Isa Samat pertahankan Naib Prasiden!!.

Cawangan Ubai dalam Parlimen Pekan yang di ketuai Hanapi merupakan cawangan pertama bermesyuarat dan telah mengemparkan negara bila meluluskan usul supaya Najib dicalunkan sebagai prasiden mengantikan Pak Lah.

Walaupun pendirian Hanapi dipandang sinis kerana didakwa tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh MT dan kabinet yang menetapkan Pak Lah dan Najib kekal sehingga Jun 2008. Ternyata suara Hanapi selaras dengan kehendak ramai bila hari ini umum mengetahui desakan untuk mempercepatkan peralihan kuasa dilakukan oleh bukan sahaja ahli parti biasa juga oleh pemimpin tertinggi UMNO.

Justeru, wanangseri amat berharap pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO harus pandai menjaga kredibliti masing-masing supaya tidak mudah menunjukkan perlakuan yang boleh merendah martabatnya oleh pemimpin akar umbi dengan dakwaan mereka juga layak bertanding dalam apa-apa jawatan pun. Cari apa maksud Peribahasa Melayu " ULAR LIDI NAK TELAN NAGA "

Tiada ulasan: