Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Selasa, 21 Oktober 2008

AKTA HASUTAN DAH HILANG BISA ?

Kita sering mendengar banyak report polis telah dibuat oleh sama ada orang perseorangan, pertubuhan politik atau pun Ngo-ngo tertentu. Namun tiada tindakan yang jelas diambil terhadap report. Persoalnya apakah Akta Hasutan dah hilang bisanya sehingga ianya dipermain-mainkan lantaran kini semua orang terlalu gemar untuk mengaitkan diri dengan akta ini ?

Akta Hasutan yang ada sekarang merupakan akta yang dipinda pada Februari 1971 berikutan berlakunya tragedi rusuhan kaum 13 Mei 1969 yang mendorong kerajaan melakukan penyesuaian bagi tujuan menjamin kestabilan negara. Jadi ini merupakan akta yan serius kerana ia berkaitan rapat dengan keselamatan negara.

Melalui akta ini kerajaan boleh bertindak tegas ke atas sesiapa sahaja yang mempertikaikan kewarganegaraan mana-mana rakyat Malaysia , bahasa kebangsaan dan bahasa ibunda kaum-kaum lain, Kedudukan Istimewa Orang Melayu atau kepentingan kaum-kaum lain dan kedaulatan Raja-raja Melayu. Mengikut Seksyen 3 (1) Akta Hasutan "kecenderungan menghasut ialah :-

1. Mendatangkan benci atau penghinaan atau menimbulkan perasaan tidak suka kepada mana-mana Raja atau Kerajaan.

2. Menimbulkan rakyat mana-mana Raja atau penduduk mana-mana wilayah yang diperintah oleh mana-mana Kerajaan supaya cuba diubah dengan apa-apa cara secara yang tidak sah, apa-apa jua yang tertubuh menurut undang- undang dalam wilayah Raja itu atau wilayah yang diperintah oleh Kerajaan itu.

3. Mendatangkan benci atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak suka kepada pentadbiran keadilan dalam Malaysia atau dalam mana-mana Negeri.

4. Menimbulkan perasaan tidak puas hati atau tidak suka di kalangan rakyat Yang Di Pertua Agong atau rakyat Raja mana-mana Negeri atau di kalangan penduduk Malaysia atau penduduk mana-mana Negeri.

5. Mengembangkan perasaan jahat dan permusuhan antara beberapa kaum atau golongan atau penduduk mana-mana Negeri.

6. Menyoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau hak kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh peruntukan- peruntukan Bahagian 3 Perlembagaan Persekutuan atau Perkara 152, Perkara 153 dan Perkara 181 Perlembagaan Persekutuan.


Istilah " menghasut" ini dipakai dengan apa-apa perbuatan, ucapan, perkataan, penerbitan atau lain yang cuba menimbul atau mempengaruhi orang ramai supaya mewujudkan keadaan tidak stabil kepada negara seperti mogok, rusuhan dan menghinakan keyakinan kepada agensi-agensi kerajaan seperti badan kehakiman dan polis.

Justeru, menjadi kewajaran untuk kerajaan bertegas kepada puak-puak pelampau seperti HINDRAF dan mereka yang gemar memainkan isu-isu sensitif ini. Dalam hal ini walaupun dah banyak laporan polis dibuat namun tiada tindakan berkesan dilakukan kerajaan sehingga orang-orang seperti Karpal Singh, Uthayakumar, Teressa Kok, M. Kulasegaraan, Lian Hoe dan kuncu-kuncunya terus biadab dan tak beradab.

Wanangseri terkenang akan peribahasa ini "PADA PECAH PERIUK, BIARLAH NASI TUMPAH"

Tiada ulasan: