Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Khamis, 12 Jun 2008

CAUVENIS : JANGAN MAIN API

Orang Melayu dituduh sering memainkan isu-isu perkauman sehingga menimbulkan kegelisahan kepada seluruh rakyat Malaysia. Siapakah yang sebenarnya BERMAIN API? Sekadar mengemukakan beberapa kes, Wanangseri ingin mengajak tuan-tuan berfikir sejenak dan menilai kes-kes berikut dengan penuh tanggunjawab :-

i. Siapa yang lebih perkuaman jika : YB Tan Seng Giau, DAP Kepong mengeluarkan kenyataan bahawa “AZAN SUBUH” mengganggu ketenteraman penduduk dan mencadangkan supaya diperlahankan sedangkan orang Melayu tidak mempersoalkan ibadat agama lain?

ii. Siapa yang lebih perkauman jika : Dato Tan Kee Kwon , Pengerusi Parti Gerakan Wilayah Persekutuan mencadangkan pada 10 April 2007 supaya mufti Perak dipecat sedangkan itu telah menyentuh bidang kuasa Sultan Perak sebagai ketua agama Islam di negerinya.?

iii. Siapa yang lebih perkauman jika : Ada orang yang menyokong kenyataaan Lee Kuan Yew bahawa orang Cina di Indonesia dan Malaysia telah dipinggirkan secara bersistematik sedangkan kenyataannya orang Cina merupakan kaum yang terkaya di rantau ini ?

iv. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang yang ingin menghapuskan DEB atas alasan ianya dasar berat sebelah untuk orang Melayu sahaja sedangkan orang Melayu tidak pernah mempersoalkan kejayaan orang bukan Melayu mengautkan kekayaan negara?

v. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang yang mempersoalkan kedaulatan raja-raja Melayu terhadap agama, bangsa dan negaranya, sedangkan orang Melayu tak pernah persoalkan hak bukan Melayu sebagai rakyat Malaysia seperti termaktub dalam perlembagaan negara ?

vi. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada wakil-wakil rakyat bukan Melayu yang enggan patuh kepada peraturan berpakaian lengkap adat istiadat seperti memakai songkok dalam majlis rasmi yang melibatkan raja dengan alasan ini pakaian orang Melayu ?

vii. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada wakil-wakil rakyat bukan Melayu yang enggan melafazkan ikral taat setia kepada raja perintah dalam istiadat angkat sumpah ahli dewan undangan negeri?

viii. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang bukan Melayu yang mendakwa KERIS yang merupakan bagai simbol perpaduan dan kedaulatan Melayu dianggap sebagai lambang keangkuhan Melayu hendak membunuh dan memerangi orang bukan Melayu sedangkan orang bukan Melayu terus hidup aman damai dalam pemerintahan berkonsep Ketuanan Melayu?

ix. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang bukan Melayu menyatakan konsep Ketuanan Melayu dan Kontak Sosial sebagai sesuatu yang lapuk dan menyakitkan hati orang bukan Melayu dengan dakwaan mereka menjadi hamba di negeri ini sedangkan orang Melayu rata-ratanya lebih rendah taraf sosio- ekonomi berbanding bukan Melayu ?

x. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang bukan Melayu yang terus membela tindakan “NAMA WE” seorang pelajar Malaysia keturunan Cina di Taiwan yang menghina ”Lagu NegaraKu”, Azan dan mencaci agama Islam sebagai tindakan yang tidak sengaja dan pelajar itu masih belum matang, sedangkan pelajar itu bukan budak higusan lagi. ?

xi. Siapakah yang lebih perkauman jika : Kaum bukan Melayu terus dapat mempertahankan SRJKC dan SRJKT tetapi dalam waktu yang sama menentangkan konsep Sekolah Wawasan yang bertujuan memupuk perpaduan sedangkan orang Melayu telah merelakan sekolah Melayu dihapuskan demi semangat setiakawan?

xii. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang bukan Melayu yang memuduhkan orang Melayu cuba menguasai Pulau Pinang sedangkan orang Cinalah yang telah mengetepikan orang Melayu dalam politik Pulau Pinang.

xiii. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada orang yang membidas Dato Seri Rafidah Aziz yang menetapkan syarat 30% ekuiti syarikat pelabur asing diberikan kepada Bumiputera sedangkan ada 70% lagi yang boleh direbut oleh bukan Bumiputera.?

xiv. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada pihak yang mendakwa kerajaan pimpinan Melayu melaksanakan dasar penghapusan etnik India sedangkan orang India terus hidup bebas, gembira dan membiak di negara ini. ?

xv. Siapakah yang lebih perkauman jika : Ada pihak tertentu mendesak penubuhan ”INTERFAITH COMMISSION” (IFC) iaitu sebuah badan yang meminta diberikan kuasa mengubah ajaran agama Islam jika didesakkan oleh agama lain?


Wanagseri tidak berhasrat untuk menyinggung perasaan mana-mana. Wajarkah orang Melayu tidak mempertahankan maruah bangsa dan agamanya jika provoktif yang dilakukan amat keterlaluan . Zahirkah kejujuran dalam setiap tindak tanduk perlakuan kita agar sikap saling hormat menghormati yang menjadi budaya masyarakat Malaysia terus terpelihara. Orang Melayu tidak pernah bersikap cauvenis malah dah banyak bertolak ansur sebaliknya orang lainlah tidakpernah bersyukur dan tidak pernah cukup dengan apa yang mereka dapat.!! Janganlah ”JANGAN BERMAIN API, KELAK TERBAKAR RUMAH SENDIRI” . !!!!

Tiada ulasan: