Selamat Datang Ke Laman Blog Wanangseri. Anda dialu-alukan untuk memberi pandangan dan pendapat kepada penulisan dalam blog ini

Isnin, 16 Jun 2008

KETUANAN MELAYU VS KETUANAN RAKYAT

Dato Sri Anwar Ibrahim telah menolak konsep Ketuanan Melayu. Sebaliknya bersetuju dengan slogan Malaysia untuk rakyat Malaysia ( Malaysian Malaysia) yang diusahakan DAP dan puak-puak sosialis selama ini.

Melalui Pakatan Pembangkang DAP, PKR dan PAS mendakwa mereka berjuang atas landasan KETUANAN RAKYAT sebagai altenatif kepada konsep KETUANAN MELAYU yang sudah tidak revelen lagi. Ini bermaksud bahawa konsep KETUANAN MELAYU yang memelihara Hak Istimewa orang Melayu dan Bumiputera, Agama Islam Sebagai Agama Persekutuan, Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kebangsaan dan Kedudukan Raja-raja Melayu akan dihapuskan kononya atas kemahuan rakyat.

Disedari atau tidak Melayu yang berada dalam PKR dan PAS sebenarnya bersubahat DAP sedang mengali kubur untuk mengebumikan kuasa politik Melayu di negara ini. Mungkin teruja dengan seruan ”Jom Berubah” dan ”Psywar Perjuangan Rakyat” untuk keadilan, kesaksamaan dan negara berkebajikan, Melayu-melayu ini telah mengkianati bangsa sendiri bagi merealisasikan konsep Malaysian Malaysia yang ditentang oleh orang Melayu selama ini.

Perjuangan KETUANAN RAKYAT hanya akan membawa kepada penghapusan sistem PEMERINTAHAN BERAJA diganti dengan sistem PEMERINTAHAN REPUBLIK yang hanya memberi tempat kepada orang yang kuat, yang kaya dan yang pandai. Melayu akhirnya sekadar menumpang di tanah air sendiri.

Konsep KETUANAN RAKYAT memang mampu menarik golongan muda kerana sifatnya yang kelihatan universal dan global berbanding dengan SISTEM BERAJA yang nampak bersifat perkauman sempit dan tidak popular lagi di zaman ini. Umpamanya di Nepal "KETUANAN RAKYAT" didakwa telah berjaya menolak sistem PEMERINTAH BERAJA NEPAL dan ini memberi inspirasi kepada pendokong-pendokong fahaman anti raja di Malaysia melakukannya di sini.

Sebagai orang Melayu, kita harus memahami bahawa apa berlaku di Nepal itu tidak semestinya baik untuk Malaysia. Walau apa pun berlaku di Nepal ia tetap diperintah oleh orang Nepal kerana mereka tidak bermasyarakat majmuk seperti kita. Di Malaysia, bila raja hilang tahta bermakna orang Melayu akan hilang kuasa. Lihat saja nasib Melayu Singapura, Yusof Ishak merupakan Melayu yang pertama dan terakhir menjadi presiden kerana selepas itu Melayu hilang oleh kehebatan kaum-kaum bukan Melayu yang dominan di dalam sebuah negara yang bernama Republik Singapura.

Konsep KETUANAN RAKYAT” merupakan jelmaan Malayan United Front ( Barisan Rakyat Malaya) anjuran PKM yang membawa ideologi ”Malayan Malaya” yang kemudianya diserap menjadi dasar perjuangan PAP dan DAP. Dengan dokongan orang Melayu dan bukan Melayu dalam parti-parti sosialis seperti Parti Rakyat, Parti Buruh, PERKEMAS, Gerakan dan PPP, DAP telah berjaya mengugatkan "KETUANAN MELAYU ” seperti yang diterjemahkan oleh keputusan pilihanraya 1969.

Berkat permuafakatan pemimpin-peminpin terdahulu konsep kongsi kuasa antara Melayu dan bukan Melayu berteraskan KETUANAN MELAYU telah dipulihkan dengan wujudnya BN iaitu gabungan 14 parti sebagai kesimbungan formula politik kompromi pelbagai kaum yang telah ternyata menjadikan Malaysia sebuah negara yang harmoni dan amat berjaya di rantau ini.

Namun golongan cauvenis ini tidak pernah luntur dari meneruskan agenda menidakkan KETUANAN MELAYU supaya menjadi kenyataan. Akhirnya mereka dapat mempengaruhi orang Melayu yang selama ini tidak pernah memberi ruang gerakan ANTI KETUANAN MELAYU dan yang pernah mengugut ”LANGKAH MAYAT AKU DULU SEBELUM MALAYSIA MENJADI NEGARA ISLAM ”bersekongkol dengan DAP untuk menghapuskan segala hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputera sebagai bangsa pribumi.

Wanangseri sekadar terfikir apakah konsep KETUANAN RAKYAT yang diwar-warkan oleh Pakatan Pembangkang itu adalah menifestasi perjuangan PKM melawan KETUANAN MELAYU. Apakah perjuangan PKM yang amat ditakuti itu kini subur semula oleh pakatan pembangkang atas nama KETUANAN RAKYAT ? Ingat!!! ”MELAYU MELAKA JATUH BUKAN KERANA KEKUATAN MUSUH TETAPI OLEH ANGKARA BELOTNYA ORANG MELAYU SENDIRI”

Tiada ulasan: